HISTORIA NOWINKI

Najpierw była Modrzewiowa Osada ... zaś jej owocem jest Nowinka. Przenieśliśmy do niej tworzony przez lata klimat swobody i spontanicznej zabawy. Cenimy otwartość i możliwość współdziałania z ciekawymi ludźmi.

Modrzewiowa Osada

Modrzewiową Osadę założyliśmy w 1991 roku, kiedy wraz z półtorarocznym synkiem zamieszkaliśmy na gołej ziemi. Zaczynaliśmy od namiotu, a w ramach jak powiększał się nasz inwentarz przenosiliśmy się do coraz większych i wygodniejszych domków własnymi rękami kleconych. Z biegiem czasu przybywało nam dzieci i zwierząt, i było wesoło, że hej!

Do naszego gospodarstwa dojeżdża się Przełęczą Międzyleską. Położone jest ono w uroczej kotlinie, przez którą przepływa początkowy bieg Nysy Kłodzkiej. Jest miejscem do życia wielu zwierząt, przede wszystkim koni, kotów, psów i ich opiekunów. Nasza Osada powstała z potrzeby odnalezienia spokojnego miejsca na Ziemi do realizowania marzeń.

Plany na przyszłość w Nowince

W związku z tym, że zostaliśmy wywłaszczeni pod inwestycję przeciwpowodziową przenosimy naszą osadę nieco wyżej, skąd rozciągają się jeszcze piękniejsze widoki... Przed nami kolejne wyzwanie odtworzenia ponad stuletniego, drewnianego domu, przywiezionego z okolic Biłgoraja.

Nowinka - historia obiektu

Budynki powstały jeszcze przed drugą wojną światową, kiedy tereny te należały do państwa niemieckiego, a wieś nosiła nazwę Neudorf. Pierwszy z budynków pełnił rolę szkoły, a w miejscu gdzie aktualnie znajduje się kotłownia i piwnica, mieściły się stajnie. W drugim, obecnie czekającym na remont budynku, mieściła się poczta, do dzisiaj zachowały się pocztówki z pieczątką Neue Dorf Post. Zaraz po wojnie, kiedy wieś została zamieszkana przez ludność polską, w budynku dawnej niemieckiej szkoły otworzono szkołę podstawowa, do której uczęszczały dzieci z Nowej Wsi oraz pobliskiego Jaworka. Dopiero w połowie lat 70. został przebudowany do potrzeb ówczesnej turystyki. Przez kilka dziesięcioleci budynek zmieniał swoich opiekunów, jednak przez cały ten czas odwiedzali go liczni goście. Młodzież szkolna przyjeżdżała na kolonie i zimowiska, organizowane były wczasy pracownicze, turyści przyjeżdżali tu odpocząć i pochodzić po górach. Ośrodek przez lata służył wczasowiczom, turystom i wędrowcom, przez większość czasu pod nazwą „Opolanin”, następnie został przemianowany na „Pod Śnieżnikiem”, aby obecnie po gruntownych remontach i licznych zabiegach stać się nasza „Nowinką”.

Ruiny dworu

Z Nowinką sąsiadują ruiny dworu renesansowego. Powstał on na wcześniejszym założeniu obronnym pochodzącym sprzed XV wieku, o czym świadczy wykrój zachowanych strzelnic. Na przestrzeni wieków obiekt był wielokrotnie przebudowywany, dużo widocznych zmian wprowadzono w okresie baroku. W XIX wieku został rozbudowany do funkcji folwarku. Budynek dworu przetrwał drugą wojnę światową, a po wojnie w wyniku nieodpowiedzialnego użytkowania ulegał dewastacji. W 1984 roku obiekt dostał się w prywatne ręce artysty, który rozpoczął przebudowę i modernizację obiektu. Obecnie ruiny dworu tworzą z Nowinką dwuhektarową posiadłość, są atrakcyjnym tłem dla wielu organizowanych przez nas wydarzeń.